„Progresul se face pe seama celor perseverenţi.”
Şcoala Profesională nr.1, parte componentă a sistemului de instruire profesională, are ca misiune educaţia şiinstruirea tinerei generaţii – formarea unui absolvent responsabil, autonom, în măsură să decidă asupra carierei, să contribuie la articularea propriilor trasee de dezvoltare intelectuală şi profesională, să posede competenţe care să permită orientarea şi inserţia activă într-un mediu social a cărui principală caracteristică este accelerarea ritmului schimbării.
Formarea competenţelor, promovarea performanţei asigură elevilor posibilitatea de a învăţa valorificîndu-şi aptitudinile, dezvoltîndu-şi gîndirea economică şi a spiritul pragmatic.
Adaptarea ofertei de pregătire profesionala din şcoala noastră la cerinţele progresului tehnic, în concordanţă cu nevoile de educaţie actuale, corelează interesul de formare personală şi profesională cu evoluţia mediului economic.
Ne propunem să le asigurăm tinerilor o educaţie de calitate, o dezvoltare intelectuală, socială şi profesională adecvată, în vederea adaptării socio-economice a adolescenţilor de azi, viitori cetăţeni activi, conştienţi de propria valoare şi competitivi pe piaţa muncii locală şi europeană.
Ne propunem să asigurăm această calitate printr-un climat intern stimulativ atît pentru elevi, cît şi pentru profesori, sensibil la nevoile locale şi regionale.
Promovăm un management eficient al tuturor resurselor, indiferent de provenienţa lor. Educarea elevilor în spiritul respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, al demnităţii umane şi toleranţei, al schimbului liber de opinii;
Instituție de învățământ capabilă să ofere servicii educaționale de calitate, la standarde europene, angajată într-un dialog deschis și permanent cu partenerii educaționali și sociali interni și externi. Participarea instituției în proiecte naționale și internaționale ce aduc beneficii comunității școlare și societății.
Managementul strategic al şcolii este un proces amplu, complex, dinamic care presupune elaborarea unui plan strategic şi crearea de condiţii necesare implementării acestuia. Managementul strategic al şcolii vizează schimbări de adaptare permanentă la modificările mediului în care funcţionăm şi se constituie într-un ansamblu de decizii şi acţiuni manageriale care definesc direcţia şi rezultatele pe termen lung ale şcolii.
Managementul strategic al şcolii este un set de direcţii şi acţiuni concretizate în planuri orientate spre realizarea obiectivelor.
În Şcoala Profesională nr.1, or.Cahul managementul strategic educaţional implică formă de conducere modernă, axată pe anticiparea modificărilor de operat în organizaţia şcolară şi în interacţiunile acesteia cu mediul în care funcţionăm, pentru ca serviciile oferite să nu fie depăşite de expectanţele schimbărilor propuse.
Avem un set de direcţii şi acţiuni, concretizate în plan şi orientate spre realizarea obiectelor; un mecanism de luare a deciziilor şi măsurilor privind formularea şi implementarea strategiilor şi planurilor de acţiune – proces prin care conducerea şcolii determină evoluţia pe termen lung şi performanţele acesteia, asigurînd elaborarea riguroasă, aplicarea corespunzătoare şi evaluarea continuă a strategiei stabilite.
Valorile şi mentalităţile dominante sînt convingerile despre ceea ce este bine şi rău pentru şcoală, despre ceea ce trebuie şi nu trebuie să se producă în cadrul acesteia. Setul de valori ale instituţiei noastre este recunoscut la toate nivelurile- național și european. Cu cît mai puternice sînt valorile noastre, cu atît mai mult influenţează comportamentul celor implicaţi.
Valorile de bază definesc modalitatea de realizare a misiunii de către şcoală. Valorile şcolii sînt convingerile împărtăşite de membrii instituţiei şi demonstrate în toate acţiunile lor.
Ne conducem de următoarele principii călăuzitoare:
În acelaşi timp, ariile tipice de exprimare a valorilor în şcoală sînt:
Un criteriu de diferenţiere a şcolii vizează aria activităţilor desfăşurate şi a serviciilor prestate. Acest criteriu introduce ideea segmentării care este foarte importantă din punctul de vedere al promovării pe piaţă.
Şcoala Profesională nr.1, or.Cahul ca unitate de învăţămînt de stat, trebuie sa-şi circumscrie viziunea idealului şi obiectivelor educaţionale ale sistemului naţional și internațional de învăţămînt, precum şi solicitărilor venite din partea comunităţii, dar şi nevoilor de instruire şi calificare avansate de piaţa muncii. Procesul educativ promovat de instituţie are ca scop formarea centrată pe elev, abordarea interdisciplinară, utilizarea metodelor interactive, precum şi evaluarea competenţelor pentru atingerea unor performanţe superioare prin:
Ameliorarea şi modernizarea bazei didactico-materiale, care facilitează punerea în operă a viziunii unităţii şcolare, va fi structurată pe trei direcţii:
Proiectarea ofertei de educaţie şi formare va valorifica la parametri superiori nevoia locală de calificare a forţei de muncă, potenţialul de dezvoltare a zonei şi a şcolii, resursele umane şi materiale existente în şcoală, nevoile şi interesele elevilor, precum şi parteneriatele educaţionale realizate cu elevii prin:
În societatea actuală, şcoala trebuie să realizeze adaptarea absolvenţilor săi la rigorile economiei de piaţă, să dezvolte capacităţi de valorificare şi utilizare a fluxului mereu în creştere de informaţii profesionale, precum şi să creeze o perspectivă care să le ofere tinerilor un permanent termen de comparaţie al propriilor realizări cu performanţele la vîrf în domeniile în care urmează să activeze.
Ţelul nostru este să devenim o unitate şcolară de referinţă, integrată nevoilor sociale ale comunităţii, care să realizeze pregătirea de astăzi a tinerilor pentru viitorul de mîine, la standarde europene.